fredag 1 augusti 2014

The hills are alive ...

... with the sound of music! La la la ...

Igår kväll var jag och grannfrun på en av sensommarens kanske bästa återkommande höjdpunkter - "Vilhelmsborg Festspil". Det blir ingen riktig sommar utan det och jag försöker att komma iväg, varenda år. Nu är det nästan en tradition, sjunde gången gillt.

I år är det "The sound of music" som spelas på friluftsteatern som ligger ett stenkast från Vilhelmsborgs herrgård, söder om Århus. Vädret igår kväll kunde inte ha varit bättre med strålande sol och blå himmel.


Vi hade haft turen att få platser längst fram i mitten och vi kände oss nästan lite kungliga där vi satt och smuttade vitvin till tonerna av do-re-mi.



Det är första gången på nästan 20 år jag ser musikalen. Sist var det på Göta Lejon i Stockholm med Tommy Körberg och Carola i huvudrollerna. Men trots att Vilhelmsborgs festspel är ett gäng frivilliga, obetalda skådespelare höll föreställningen - som alltid - mycket god standard.

Hon som spelade Maria var fantastiskt sprudlande och trovärdig i rollen och barnen ... ja, jag blev alldeles varm i moderhjärtat av att se lilla charmiga sexåriga "Gretl" med sina små alp-flätor, högt, ljudligt och med inlevelse säga sina repliker.

Jag knep också en liten tår när liveorkestern började spela "Climb every mountain", eller "Sök dig till bergen" som den heter på svenska, medan det började skymma mer och mer och vi kurade ihop oss under filten.

Festspelet avslutas alltid med att publiken och skådespelarna - efter alla klappsalvor och bockande - ställer sig upp och sjunger den danska nationalsången så högt och hjärtligt att det ekar i sommarnatten. Man kan inte annat än att bli lite rörd ... även om man är svensk. ;-)

Nästa år spelar de Matador, mer danskt än så kan det nog inte bli, och jag kommer självfallet sitta på första parkett och förtrollas nästa år igen.



2 kommentarer:

  1. "Sound of music" såg vi också i Stockholm för många år sedan, men då med Christer Sjögren och Carola. I vintras såg jag en filmversion av en teateruppsättning. Kommer inte ihåg från vilket land den var, men den var också bra.

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  2. Hittade en länk: http://www.nbc.com/the-sound-of-music-live

    SvaraRadera