onsdag 6 augusti 2014

Att lära danskar prata svenska

Jag ska snart starta upp en ny svenska-kurs för ett stort dansk-svenskt företag här i Århus nu i augusti. Med tanke på mammaledighet och sommararbetstorka på det området, är det nu 1½ år sedan jag sist iklädd mig rollen som sprudlande och engagerad undervisare - big time.

Det är lite skrämmande att anta denna utmaning igen. Men ack så roligt det ska bli att återigen få svänga whiteboardpennan, vara expert och lära danskar do's & dont's och sju sjösjuka sjömän ...



Jag älskar att se hur eleverna utvecklas och att få uppleva när de till sist knäcker koden och pratar rikssvenska som vore de infödda svenskar, jag i alla fall nästan.. ;-)

Snart börjar allt igen och jag som nästan inte haft någon semester i sommar. Trots det känner jag mig ändå ganska höstterminsklar. Jag gillar hösten och att se att jobbkalendern svämma över med intressanta jobb-uppdrag. Sol och värme i alla ära, men usch vad jag är trött på den gassande solen! Får man säga så? Jag ser fram emot vardagen, raggsockor och att dricka te framför jobbdatorn med höstregn som slår mot rutan - i alla fall ett tag, som omväxling!



3 kommentarer:

  1. Neeeej! Jag vill ha mera sommar och sol och värme innan hösten kommer... ;-)

    Kram
    Elisabet

    SvaraRadera
  2. Här har det regnat medan vi var borta.....
    Hösten är mysig, men framemot november är man rätt trött på den!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Värmen är jag också trött på men annars får solen gärna skina. Vi har fått lite regn de senaste dygnen, riktigt skönt och befriande. Överväger till och med att börja flytta lite plantor.
    Lycka till med svängandet framför white-boarden!
    Anette

    SvaraRadera