onsdag 20 augusti 2014

Myror i brallan

Ibland kan man fundera på om man är sjukligt optimistisk och kanske inte alltid tänker längre än näsan räcker. Som igår när lille H hade fått MRP-vaccinet hos läkaren och han hade myror i brallan och var trots omständigheterna på ett glatt, men något övertrött, humör. Ni känner säkert till hur barn kan leka till de stupar i sömn. Det bästa hade varit att åka direkt hem och låta honom somna i bilen, men eftersom maken var hos tandläkaren i trappuppgången bredvid och skulle ha bilen senare på dagen, skulle vi snällt vänta inne i det stora köpcentret en halvtimme för att få skjuts hem.

Vi skulle ha nöjt oss med att åka rulltrappa upp och ned i en halvtimme, leka leken lille H kastar ned bollar från Tiger-butikens lådor på butiksgolvet och mamma lägger upp dem igen och sedan vinka till alla glada pensionärer.

Men praktisk som jag ibland överraskar mig själv med att vara, tänkte jag att jag kunde handla till kvällsmaten för att på så sätt spara tid, nu när vi ändå skulle ha ett tidsfördriv tills maken blev färdig.

Även om jag ingen kundvagn eller sulky hade tog jag chansen. Så länge han har sina russin, så går det nog, tänkte jag obotligt optimistiskt och tog en varukorg på hjul och gick mot ingången med lille H småtrippande en halvmeter framför mig. So far so good ... men fortsättningen blev kaotisk ... Det var som att släppa in en elefant i en glasbutik - eller ett barn i en godisbutik - och jag fick svett på pannan av att jaga en liten H som med kiknande skratt försvann under diverse klädstativ, halvvägs in på lagret, bakom en pall med äpplen, satte tänderna i en gurka ( som jag blev tvungen att köpa såklart) och klättrade halvt upp i kyldisken.

Hur jag lyckades komma ut ur butiken med unge, ytterkläder, skötväska, katrinplommon, ost, ett kilo potatis och en halvliter grädde och genomförd kontokortsbetalning är fortfarande en gåta. Men ska man se det från den ljusa sidan, så sparar lille H mig från ett dyrt gymkort. Vem behöver springa på en löpband när man har en 17 månaders med myror i brallan som vill utforska världen runtomkring?


2 kommentarer:

  1. Gissa varför jag hade storlek 36 medan ni barn växte upp....;-)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hahaha.... vilken liten busunge. Skulle ha velat se det där. Du får sätta koppel på honom nästa gång. ;-)

    Regniga hälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera