fredag 15 augusti 2014

En liten kokvrå

Lille Hs kokvrå börjar bli färdig och nu lagas det mat hejvilt. Både morötter och plast-kon från bondgården hamnar i grytorna och wokpannorna på den lilla spisen. I mitt estetiska huvud hade jag tänkt att på den lilla hyllan ovanför spisen ha lite porslin och kanske några glasburkar med torkade matvaror som en liten installation att titta på och kanske inspireras av. Precis som inredningsmagasinen inreder barnrum. Jag vet inte helt hur jag tänkte, när jag på försök placerade en tekanna av keramik ovanpå hyllan.



Det tog en minut innan lille H hade fått syn på kannan och utan hjälp av vare sig stol eller pall lyckades han häva upp sin lilla kropp på diskbänken, resa sig upp och triumferande ta tag i tekannan av keramik i en segergest och med ett glatt da-da kastade han den i golvet och klappade i händerna. Den höll, men jag insåg plötsligt att det som ska stå på hyllan måste vara tåligt och klara allt från atombomber till små pojkar som älskar när det säger pang, bang och krasch. Nu är det sallad och tomater av tyg och plastkon från bondgården som får hedersplatsen så länge. I morgon går jag och lille H på plåtburksjakt i Århus loppisar. De ska nog både hålla och se fina ut på hyllan, i alla fall ett litet tag. :-)

2 kommentarer:

  1. Åh, så fint det blev! Han kommer att bli en liten mästerkock, när han börjar laga mat så tidigt. Kött i grytan är ju inte fel, även om man kanske inte brukar använda en hel ko... ;-)

    Men du får nog satsa på plastburkar, för plåtburkarna lär få bucklor när de hamnar i golvet... En företagsam ung liten man det där. Hoppas att han inte ramlar ner när han klättrar till hyllan.

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  2. Så fint! Han ser verkligen koncentrerad ut.
    Lycka till i burkletandet!
    Kram

    SvaraRadera