torsdag 14 augusti 2014

Att bli förälskad ...

Jag kan bli förälskad i vackra föremål. Vacker för mig är gamla trädstubbar, drivved och rostiga gamla gafflar. Ren skönhet och bruksföremål som älskats och använts genom tiderna.

Idag ramlade jag över en gammal symaskin inne på Folkekirkens (danska kyrkan) second hand-butik. 50 kronor för en sådan här sköning, så vacker och fin patina. Hantverk som håller i flera hundra år. Det kan man nästan inte få någonstans nuförtiden.



Det gäller att slå till snabbast möjligt, för vem vet om den är borta igen när jag vänder ryggen till. Därför bär jag den runt i resten av butiken, även om den väger ett halvt ton, och med en hylla i den ena handen och symaskinen i den andra vankade jag likt en anka upp till de gamla tanterna som stod bakom disken.

Jag betalar den nätta summan av 65 kronor för en hylla till Haralds rum och den vackra och ståtliga symaskinen. Snart är den min, bara min och jag känner mig nästan som Gollum när han sitter vid vattenkanten och pratar med något euforiskt i blicken om "My precious".


Nu ska jag bara övertyga maken om att den ska bli en del av vårt hem. Håll tummarna när operation "övertala make" sätter igång och lyckas jag inte tror jag att någon uppe i Sverige säkert vill ge den ett tryggt och fint hem ...





2 kommentarer:

  1. Vilket fynd! Den är jättefin!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jättefint fynd! Hälsa maken att den platsar perfekt i ert hem! Då är det bara underredet (symaskinsbordet) som fattas... ;-)

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera