söndag 24 augusti 2014

Raggsockstider

Jag fryser. Helt in i benmärgen. Hur blev det så här kallt, så fort? Jag står med händerna i fickorna i den beigea sommarjackan och rör på de stela tårna i gummistövlarna medan jag tittar på en morgonpigg liten H som låtsasvattnar tomaterna i växthuset iförd mössa och stickad ylletröja under jackan. Klockan är 8:15 och solen leker tafatt med molnen. Men inte värmer den. Lille H fryser inte, det har jag sett till och han vill inte gå in. Inte än. Han tycker att mamma är fånig som står där och huttrar. Medan han sitter i sandlådan och häller sand från vattenkannan till hinken plockar jag en bukett. Dels för att hålla värmen. Dels för att suga ut det sista av sommaren.

Mynta, salvia - som blommar för andra gången i år, och höstanemoner i en härlig bukett. Jag luktar till den och känner plötsligt en varm bris. Jag drömmer mig bort. En lummig oas mitt i de kyliga höstvindarna. Lille H kommer fram och drar mamma i jackan.

- Gå, gå ... Me, me joos!

Och vi kan äntligen gå in i värmen. Vi sparkar av oss stövlarna och går in i köket. Vi dricker kallpressad äppeljuice och sätter den blommande sensommarbuketten i farmors gamla vas.

  

2 kommentarer:

  1. Vacker bukett! Här är temperaturen rätt behaglig idag. Är barfota i träskorna, men jag var ju inte ute klockan åtta i morse.....
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker bukett du kunde plocka ihop! Det blev kallt ovanligt snabbt och tidigt i år, men kanske kan vi hoppas på en varm september...? Här har vi fått flera regnskurar i dag, så vi njuter mest inne i det nya uterummet. :-)

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera