måndag 18 augusti 2014

Höstterminsstart

Det känns så där definitivt, alltså att sommaren är över, när det är 11 grader och regn när man sätter sig i bilen på morgonen. Jag känner mig nästan lite vemodig. Jag vet inte om det är för att vi inte fick en ordentlig semester eller för att det jag längtat efter - lite kyligare väder - kom fortare än jag tänkt mig. Innerst inne ville jag ju inte ha 11 grader och regn, bara lite svalare temperaturer än 30 plus. Man får akta sig för vad man önskar sig.

En rosenröd och bekymmerslös sommar har bytts ut mot frusna fötter - hur tänkte jag när jag barfota satte fötterna i sommarens ballerinaskor i morse, vardagsrutiner som innebär att du ska utanför dörren före kl 8, gallskrikande dagislämning och en son som varken ville ha gummistövlar på sig eller följa med den semesterutvilade och ytterst käcka pedagogen ut på lekplatsen i spöregnet, rusningstrafik och trafikproppar på stadens yttre motorled, 4 koppar espresso för att vakna efter en tidig morgon och för att man, ringrostig som man känner sig efter sommarens lunk, ska hålla sig igång och hålla huvudet kallt vid whiteboard-tavlan och helt plötsligt prestera något.

Det blev så definitivt på något sätt, att sommaren nu är i sitt slutskede och att hösten knackar på dörren.

Men ... inget varar för evigt, inte ens buketten på köksbordet som tappert kämpar mot tyngdkraften för att få behålla sina skirt rosa blomblad.


2 kommentarer:

  1. Ja, usch vad kallt! Första dagen jag hade tröja på jobbet....
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, det blev väldigt höstlikt plötsligt. Efter veckor i linne och shorts var jag tvungen att leta på strumpor nu i kväll... ;-) Så här års vill jag ha varm och solig sensommar, men det får jag nog inte i år, vad det verkar. Och visst infinner sig ett vemod när sommaren övergår i höst. Fast det är egentligen ganska skönt att komma in i den vardagliga lunken, även om det är svårt att erkänna det. ;-)

    Regniga hälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera