torsdag 7 augusti 2014

Smartare än man tror ...

Helt plötsligt blir det alldeles tyst, så där farligt tyst och man vet att något är i görningen. Jag slutar skiva banan till lille Hs frukt-mellanmål och går på jakt genom huset. Vad kan han ha hittat på den här gången?

Det första jag ser när jag kommer ut i grovköket är frysskåpet som står på vid gavel och ett isglass-paket som sticker halvvägs upp ur en av lådorna. En bit därifrån ligger papperet nonchalant slängt över makens finskor. Det sista jag hittar är lille H som glatt leker med bilar i sitt rum med en isglass i ena handen och en polisbil i den andra. Lyckligast på jorden ler han så att alla 12 tänder syns och säger: mmm! medan han slickar på glassen.

Jag börjar tänka efter. När tog jag glass ur frysen senast och hur i all världen kan han komma ihåg att de finns just där. Kommer på att det säkert var i lördags när det var så där varmt och kvavt och åskan hängde i luften. Hur kommer det säg att han har väntat i så många dagar innan han slog till. Ganska smart drag egentligen, att slå till när mamma minst anar det.

Jag inser att man nog inte ska undervärdera en liten 17-månaders hjärna. Varje dag förundras jag över hur mycket han förstår, hur listig han är och vad han kan.

Nästa uppgift på makens jobblista blir att bebis-säkra frysen och jag som trodde att vi bebis-säkrat allt vad som bebis-säkras kan i hela huset. Tji fick jag.




2 kommentarer:

  1. Mmmm, gott! Det var en smart liten rackarunge! En riktig liten Emil (i Lönneberga)... ;-) Men det låter mer som en betydligt äldre unge. Hur i allsin dar lyckades han få upp frysen??

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  2. Så söt han är! Visst blir man ständigt överraskad över hur mycket de små liven kan. Smart kille!
    Kram!!!

    SvaraRadera