måndag 28 juli 2014

Tropisk hetta, bröllop och kvalitetstid med familjen

Den rubriken kan nog sammanfatta de senaste par dagarna. Vi har haft en fantastisk och intensiv helg, men gud vad skönt det är att vara hemma. Jag har skickat iväg både barn och man och röjer, tvättar och plockar. Idag är temperaturen lite mer human, runt de 22 graderna och molnigt och det känns fantastiskt befriande att kunna göra något utan att bli sjöblöt och riskera migrän.

Kylskåpet gapar också tomt, frukosten bestod därför av surdegsknäcka med leverpastej och det importerade Zoegakaffet. Jag är i sjunde himlen, äntligen ordentligt kaffe! Danskarna är duktiga på mycket men att brygga kaffe och rosta kaffebönor kan de inte. I helgen fick jag därför något lyriskt i ögonen när jag på Coop forum upptäckte att de hade två paket för 59 svenska, frustrerande nog bara ett köp per hushåll.

Som svensk vill man ju gärna hålla sig till reglerna, men billigt kaffe är alldeles för frestande. Maken och jag lade därför upp en genialisk plan för hur vi åtminstone skulle få med oss fyra paket hem och bakom frysdisken delade vi upp varorna i korgen och tog varsin väg till kassan och låtsades inte känna varandra. Turligt nog satt lille H i sin vagn och spelade med.

Det gick vägen! Och jag har inget dåligt samvete, eller i alla fall nästan inte för nu kan jag njuta svenskt kaffe ett par månader fram. Livet är underbart!




2 kommentarer:

  1. Det måste ha varit en varm bröllopsfest... Vi svenskar klagar först på kylan och sedan på värmen, visst är det märkligt... ;-) Tänk att det aldrig kan vara "lagom" varmt.

    Klart att du ska få dricka svenskt kaffe! Du får engagera släkten också...

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  2. Ett par månader, och sen kan det ju bli påfyllning av förrådet....
    Här är det lika varmt som igår!
    Kram

    SvaraRadera