fredag 4 juli 2014

Dagens danska uttryck: Att vara vild med någon

Ett av de absolut konstigaste uttrycken på danska är användandet av ordet vild. Man hör ofta danskar uttrycka: "Det er for vildt!" och så tänker man som svensk att det går kanske för vilt till för den stackars dansken? Eller är det i själva verket: för vilt, alltså för älgar, rådjur eller kanske annat småvilt?

Svensken står kvar som ett frågetecken, vad menar dansken egentligen?

Men nej, dansken uttrycker bara sin begeistring över att något är fantastiskt eller häftigt.

Att säga att man är "vild med" någon låter som om man skulle gå bärsärk. Göra något galet tillsammans, likt rockstjärnor slå sönder ett helt hotellrum eller något liknande. I själva verket betyder det att man är galen i någon, alltså älskar.

Jag har alltid så svårt att använda ordet på danska för det enda jag tänker på, när jag till exempel säger att jag är vild med räkor, är att det låter som jag gör något alldeles galet med ett gäng räkor.

De där språkförbistringarna kan ofta ge problem och missförstånd. Det är spännande egentligen att språk kan vara så lika och ändå så olika.

Just a little chocolate moose to sweeten your morning :)
Foto: Randy Olson, bildkälla: Pinterest

Önskar er alla en trevlig helg, eller det kanske ska vara älg! :-)

2 kommentarer:

  1. Kan man säga att solen och värmen idag kan vara "for vildt"?!
    Underbart väder här i varje fall!
    Ha en skön helg ni också!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan man godt, så betyder det, at solen og varmen er så voldsom, så man kun kan være i skyggen.

      Radera