torsdag 17 juli 2014

Det är så mycket kvinnor inte förstår ...

Idag är det strålande sol och vi ska ned till en sommarstuga i Horsens fjord och fira grannpojken som fyller fyra år.
På hans önskelista stod bara en enda sak: en fotboll, en riktig fotboll, en sådan som Messi sparkar med i teverutan. Han heter väl Messi, den där superstjärnan?

Därför blir det en fotboll i fyraårspresent. Jag har aldrig köpt en fotboll i hela mitt liv. Var finns de? Jag är den minst sportintresserade varelsen på jorden och när jag tänker efter så vet jag inte ens var sportbutikerna ligger på gågatan. Om de överhuvudtaget finns. Men någonstans borde de ju finnas, eller? Jag spanade och letade och hade nästan gett upp hoppet när jag såg en sportbutik mittemot en av de klädbutiker jag annars brukar besöka. Tänk att jag aldrig har sett den förut. Undrar om den är nyöppnad? ;-)

När jag kom in kände jag mig ungefär lika malplacerad som vilden från Borneo på ett fint cocktail-party på gräddhyllan. Jag tittade och tittade. Var kunde bollarna finnas?  Plötsligt fick jag syn på ett bollstativ längre in i butiken med en massa bollar i olika färger och storlekar. En del kunde jag utesluta som fotbollar, basketbollar och amerikanska fotbollar har ju ett särpräglat utseende, men resten ... gaahh, kan de inte bara ha en fotbollstyp med svarta och vita fält i en storlek, den ska ju ändå bara sparkas på.

Lyckligtvis var den en expedit, en man såklart, som kom mig till undsättning.
"Dette er fodbolde, ikke?" säger jag och pekar. I samma stund inser jag hur blåst jag låter, värre blondinkommentar får man nog leta efter.
"Ja", säger han och ler ett leende som säger allt om fördomar om kvinnor och sport och lyfter ner en boll lagom för en fyraåring från hyllan.

Det var förresten danska oddset som för något år sedan gjorde en tevereklam med sportkommentarer som kan misstolkas om man inte kan terminologin och kvinnor som stod i ett annat rum och lyssnade och såklart associerade till något helt annat än fotboll. Sedan kom deras poäng: "Det är så mycket kvinnor inte förstår". På mig stämmer det ju, men jag vet att min sportgalna väninna tillika superfeminist såg svart och blev rasande över reklamfilmen och ansåg den könsdiskriminerande, medan jag själv kunde nicka igenkännande. Jag förstår mig inte på sport!

Hur som helst kom jag därifrån med en fotboll som jag hoppas att lille M blir glad för, denna gången har jag verkligen kämpat till det yttersta för att hitta rätt present.






1 kommentar:

  1. Inte lätt att komma från en familj där ingen någonsin varit sportintresserad....;-)
    Lille M blir säkert glad i varje fall!!!
    Kram

    SvaraRadera