tisdag 22 juli 2014

En komplicerad process

Vi ska snart ut och resa igen och mitt gamla pass är snart för gammalt och måste förnyas. Precis som förra gången hade jag tänkt förnya det på Sveriges Ambassad i Köpenhamn. Vi bestämde oss  för att istället för att ta färjan över Kattegatt göra en liten roadtrip under vårt kommande Sverigebesök via ambassaden och sedan vidare över Öresundsbron. Men tji fick jag. Ambassaden utfärdar inte längre pass - det var ju för väl att jag kollade upp det - och det kräver nu ett besök på ett svenskt passkontor för att få nytt pass. Jag ringde den svenska polisen för att höra hur jag skulle gå tillväga. Jag har bott i Danmark i nio år och det visade sig att jag på grund av det behöver bevisa att jag inte har dubbelt medborgarskap genom att visa ett danskt personbevis.

Jag hade aldrig kunna drömma om att jag någonsin skulle behöva bevisa att jag är svensk, i alla fall inte i Sverige ... mitt kära hemland. Jag vet att det är en formalitet, men jag blev faktiskt lite ledsen och kände mig landlös - som en vilsen nomad, hur dumt det än kan låta. Tänk att behöva bevisa något man vet att man är. Jag börjar förstå hur de stackars invandrarna har det.

Nu ska jag ner på rådhuset, stå i kö i 27 graders värme och jaga en liten myror-i-brallan-son som antagligen inte vill sitta still i kärran och skaffa bevis på att jag fortfarande är en genuin 100% svensk medborgare.

Du gamla, du fria ...


Tjoho!


1 kommentar:

  1. Hoppas att det gick bra att få det där personbeviset. Tänk att det ska vara så krångligt att få ett pass när du har ett svenskt pass tidigare. Såg att ni är på väg häråt, så du får väl ordna det då.

    Varma!! sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera