söndag 11 maj 2014

Mors dag

Idag är det mors dag i Danmark och igår fick jag därför så fina blommor av lille H (inköpta av maken). De står nu fint på matsalsbordet.


Idag har jag dock redan fått erfara vad mors dag egentligen går ut på.

05:55 Blir väckt av lille H.
06:00 Jag försöker få upp H:s ögon som är igenklistrade av gult var och alldeles rödsprängda. Jag byter blöja och sätter på kläder.
06:10 Lagar havregrynsgröt och sätter liten i stolen, liten bajsar ner den nya blöjan och de rena kläderna. Mamma byter. Återupptar frukosten. Jag får ofrivilligt gröt i håret och ansiktet när liten skjuter gröt med skeden. Skurar gröt från golv och vägglister.
06:30 Ringer jourhavande läkare angående lille H:s eventuella ögonfluss. Blir irriterad över att läkaren envisas med att tala dålig svenska istället för att prata danska. Jag fattar hälften av vad han säger. Får dock, efter mycket om och men, recept på ögondroppar via telefonen.
06:40 Liten bajsar återigen ner blöjan. Jag byter.
06:45 Väcker maken för att kunna åka in till stan och det jouröppna apoteket på Store Torv.
06:50 Slänger på mig kläderna, men glömmer att borsta håret och torka av gårdagens makeup som nu sitter som mörka ringar under ögonen. Liknar plupp som gothrockare.
07:10 Ringer på klockan in till apoteket. Blir synad från topp till tå via en kamera innan de beslutar att jag inte är farlig och öppnar dörren. Borde ha kammat håret för att undvika missförstånd.
07:15 Krockar med en pundare i porten på vägen ut.
07:17 Får av en full grönländare, som sitter utanför 7-Eleven, höra att jag är "smuk og dejlig".
07:20 En full 19-20-åring som är på väg hem från krogen och som hänger över en papperskorg och tuggar på en pizza-slice, busvisslar efter mig. Eller han försöker i alla fall busvissla, det låter mer som ett pip.
07:40 Hos bagaren trängs jag med otaliga män och barn som ska köpa frallor och wienerbröd till morsdagsfrukosten. Köar i tio minuter. Glömmer köpa ost.
07:55 Hemma igen. Ger H ögondroppar. Han blundar så hårt att det knappt går att få upp ögonen. Hälften av dropparna hamnar på skötbordet. Resten torkar han av med handen.


08:00 Sätter lille H i barnstolen. Sätter fram pålägg. Brer H:s fralla. Skivar gurka.
08:05 Häller upp kaffet som maken kokat, brer fralla till mig själv.
08:07 Lille H vill inte sitta i barnstolen längre, frallan ligger på golvet. Sätter liten i knät. Liten tar mammas fralla. Mamma dricker kallt kaffe och försöker läsa tidningen medan liten vill se vad som finns under tidningen, tar tag i mammas kaffekopp och leker med smörkniven. Liten river ner allt som finns på bordet.
08:09 Sätter ner liten på golvet. Jag mikrar det kalla kaffet.

08:20 Jag plockar in i diskmaskinen. Upptäcker att kaffet fortfarande står i mikron.
08:20-9:20 Plockar, röjer, dammsuger, hänger tvätt.
9:20 Maken går ut med liten i barnvagnen.
9:30 Liten sover, maken duschar och jag, jag ska dricka kaffe ...


och läsa tidningen i lugn och ro.







3 kommentarer:

  1. Ha ha, jag känner igen mig. Härligt i alla fall med Morsdag och jättefina blommor du fått. Kram till er och krya på sig till H.

    SvaraRadera
  2. Såg att jag var inloggad som Max, men det är jag Anna som skriver.

    SvaraRadera
  3. Stackars mor och stackars lille H! Hoppas att han snart kryar på sig.
    Fin bukett!
    Kram

    SvaraRadera