söndag 4 maj 2014

Att sticka ut ...

För några år sedan flyttade jag och maken till ett nybyggt kvarter lite utanför Århus. Vi byggde ett klassiskt danskt tegelhus med stora fönsterpartier. Jag älskar vårt hus, men jag kunde ändå inte släppa tanken om ett sött litet svenskt rött torp med vita knutar. Så när vi satte oss ner med trädgårdsarkitekten vi anlitat till att planera tomten, var det första jag sa att jag ville ha en liten svensk idyll som kontrast till det danska tegelhuset.



Arkitekten gick hem och spånade idéer. Några veckor senare kom han med en ritning och resultatet blev ett rött litet förråd/bastu med vita knutar, en badtunna, lingontuvor, smultronplantor, dvärgtallar och små granar.




Som svensk vill man ju helst vara som folk är mest och inte sticka ut allt för mycket från mängden. Att vara lite "beige", så att säga.

Men handen på hjärtat så har jag nog aldrig varit en typisk svensk, för visst sticker det lilla röda huset, med importerad Falu rödfärg, ut bland de arkitektritade, minimalistiska danska funkisvillorna.

Lite kaxig är den nog trots allt, min alldeles egna svenska oas ...

1 kommentar:

  1. Oj, vad smultronen blommar!
    Det lilla röda huset sticker verkligen ut,så sött!!!!
    Kram

    SvaraRadera