torsdag 30 oktober 2014

Kreativ miljö


Idag bestämde sig maken och jag att bruncha ihop innan vi åkte till varsitt kontor och jobbade. Att läsa tidningen och äta i lugn och ro på ett av stadens bagerier känns extra lyxigt och vi svängde därför förbi vårt gamla stammishak, Emmerys, i Latinerkvarteret. Vi strosade sedan på kullerstensgatorna hand i hand, tittade i skyltfönster och bestämde oss sedan för att ta en kopp kaffe på Löves bogcafé innan arbetsdagen skulle börja.


Jag har varit på bokkaféet flera gånger, dock bara kvällstid och druckit rödvin och käkat tapas. Hela stället skriker kreativitet och go´stämning med gamla möbler, vinyljazz och bokhyllor längs alla väggarna. Vare gång sitter jag och avundas alla de som sitter och jobbar och pluggar på sin bärbara dator inne i kaféet till tonerna av glasklirr, Chet Baker och ånga från espressomaskinen och tänker att varför sitter jag hemma och jobbar, där jag kan se diskberget på diskbänken och dammråttorna som dansar över golvet, när jag kan sitta här och känna kreativiteten flöda och dricka kaffe ur en kopp jag inte själv behöver sätta i diskmaskinen? 

Jag borde bli bättre på det där, att ta med mig jobbet ut. Det är så få förunnat att ha den flexibiliteten ... och jag borde därför ta chansen, men det blir liksom aldrig av ändå, även om tanken är så oerhört lockande.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar