lördag 1 november 2014

Vintertid är av ondo

Jag har aldrig fattat varför man i ett modernt samhälle till envishet propsar på att vi ska ställa om klockan två gånger om året. Och efter att jag fick barn förstår jag det ännu mindre. Det gamla bondesamhället är ju sedan länge ett minne blott och det hade varit spännande att se vilka konsekvenser det faktiskt har för arbetsmarknaden med folk som blir sjuka och lider av sömnbrist.

Hur sent eller tidigt vi än lägger lille H har han envisats med att vakna mellan kl fyra och fem varje morgon, sedan vi gick över till vintertid för en vecka sedan.

Tiden tills det blir ljust är därför mycket lång och att förklara för en klarvaken liten kille att han ska sova en timme eller två till, är ingen idé. Hans inre kroppsklocka säger att det är dags att vakna för klockan är ju sex (läs: fem).

Därför gäller det att aktivera och varje dag hitta på nya lekar för inte ens barnprogrammen på teve börjar ju innan kl sex.

En morgon slog vi i spikar  ...


En annan körde vi med bilar i parkeringshuset ...



och lagade mat ...


Och när klockan slår åtta och det är dags att åka till förskolan, känns det som det är långt fram på förmiddagen. Det är nog därför jag i morse kom på mig själv bli mycket irriterad över att återvinningsstationen inte öppnade förrän kl 10 - det är ju nästan middagstid, när jag vid åtta stod med en fullastad bil utanför den låsta grinden och förgäves fick åka hem igen. :-)

Vi får väl se om det först blir om ett halvår vi kommer att få sovmorgon till klockan sex ... den som väntar på något gott ...



2 kommentarer:

  1. Tur att ni bor i villa, när ni slår i spikar tidigt på morgonen... ;-)

    Omställningen är inte helt enkel, fast jag blir betydligt tröttare på våren när man tappar en timme. Det sitter i länge. Nu är det bara bra att vakna lite lättare på morgonen, men så har jag ju inga småttingar med inbyggd klocka. Tiger anpassar sig snällt till våra sovtider när han ligger inomhus. Jag skulle gärna ha sommartid året runt, för att slippa mörkret så tidigt på eftermiddagarna och kvällarna, som det blir med normaltiden. Med normaltid året runt blir tyvärr inte sommarkvällarna lika långa.

    Hösthälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  2. Ja, varför detta trassel med att ställa om klockan. Kan de inte bestämma sig för den ena varianten!
    Lille H ser verkligen pigg ut, så söt!!!!
    Ha en skön fortsättning på helgen!
    Kram

    SvaraRadera