torsdag 2 oktober 2014

Att ta tillvara ...

Efter en regnig morgon skiner solen äntligen och termometern visar 18 grader. Om man inte visste att det i dag är den andra oktober hade man nog inte trott det.

Jag passar på att njuta solen lite extra, suga till mig solstrålarna och samtidigt skörda i växthus och högbäddar, för även om det är försommartemperaturer vet man ju aldrig när frosten slår till och danskarna står kors och tvärs med sina bilar i dikena efter landsvägarna. Det går fortare än vad man tror.

Det är så härligt meditativt att sylta och safta och jag känner mig sådär husmorspräktig när jag tar tillvara på varenda liten rosmarinkvist och renrakar Jamacian bell-chiliplantan med de fina djupröda chiliklockorna.

Nu flödar köksbänken över av smaksatta olivoljor, sirap och kryddknippen att hänga till tork. Jag rensade dessutom i frukt- och grönsakslådan i kylen och passade på att pressa rotfrukter, frukter och ingefära till en supershot som - ta i trä - kommer att göra att vi kommer att vara superduperfriska hela hösten. För nu orkar jag inte mer sjukdom. Och jag tror att har man bestämt sig för något, så blir det så - basta! :-)






1 kommentar:

  1. Ja, hoppas verkligen att den kuren håller er friska!!!!
    Kram

    SvaraRadera