tisdag 14 oktober 2014

En kväll i sällskap av dårar

Igår var jag och grannfrun på ett medlemsevenemang på Aros, Århus konstmuseum, och såg utställningen FOOLS. Det är Michael Kvium som är konstnären bakom de besynnerliga porträtten av dårar i olika skepnader, allt från kardinaler till gamla snuskgubbar med keps och andra stereotyper.


Aros var fylld till bristningsgränsen av konsthungrande århusbor som hade trotsat regnet och höstrusket för att få uppleva groteska och androgyna föga smickrande porträtt och åskådarna förfärades och fascinerades över de zombie- och gollumliknande - och ibland även pitt- och bröstförsedda!? - huvudena, medan de smuttade på ett vinglas och försökte klura ut vad bilderna ville säga.



























Och jag och grannfrun kände oss vackra, så där bildskönt vackra, medan vi i snigelfart gick och beskådade alla de 200 porträtten. Och även om vi, i slutet av utställningen, uppmanades till att ta en fools-selfie, där vi skulle göra oss så fula som möjligt, och skicka in till museets hemsida, tackade vi nej. Jag vet inte om jag vill visa fram min inre dåre, så där offentligt, menar jag. :-)

Konst är inte alltid vackert, och denna utställning bevisar verkligen det påståendet. Men å andra sidan är livet i sig ju aldrig helt perfekt.

Gårdagens dårar, Fools, säger något om den tid vi lever i. För visst ska det erkännas - det allt för perfekta och bildretuscherade är rätt tråkigt i längden. Det bor nog en dåre i oss alla, en sådan där som inte är helt rumsren. En vilde som inte borde släppas lös. Och ibland underlättar det nog att vara lite galen, innerst inne,

För att citera Alice i Underlandet när Hattmakaren frågar om han har blivit galen.

"I'm afraid so. You're entirely bonkers. But I'll tell you a secret. All the best people are."


Har ni vägarna förbi Århus så titta in på Aros och se Michael Kviums "Fools".

1 kommentar:

  1. Intressant. Men jag föredrar nog något vackrare på väggarna hemma. ;-)

    Hösthälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera