söndag 26 oktober 2014

Stolta mattraditioner

Igår köpte jag en ny pekbok till lille H, en bok med bilder av leksaker, matvaror och -rätter samt kläder. Han har redan otaliga pekböcker på dessa teman, men jag tycker att det synd om hans kära far som stavar och kämpar sig igenom böckerna och hakar upp sig när han ska uttala skjorta, sked och andra ord på klingande svenska. För nej, han kan inte låta bli att försöka läsa på dålig svenska, allt för att få mig att gapskratta medan lille H undrande tittar på.

Jag hittade en überdansk bok, inget sådant där översatt engelskt all-round-world-skit med stereotyper som passar de flesta kulturer. Nej, en äkta dansk pekbok som kan bli lille Hs och pappas alldeles egna bok. Den de läser tillsammans innan läggdags ... med mamma är det kattungar, häftiga bilar och Pettson och Findus som gäller.

Även om jag visste vad det var jag köpte kunde jag inte låta bli att bli full i skratt när jag såg vad bokens författare hade valt för viktiga maträtter att kunna som liten dansk småtting. Det första var spaghetti med köttfärssås, och ja, det är nog danskarnas nationalrätt näst efter stekt fläsk med persiljesås.


Det andra var ju såklart rågbröd med olika pålägg och som texten anger så är det antagligen så här barnets rågbrödsmackor aka smörrebröd ser ut. Vilken tur för lille H att han får se hur en "riktig" dansk lunch ska se ut. :-)

Och till dessert ska det ju vara lite "rödgröt". Mer danskt än så kan det inte bli. :-)

2 kommentarer:

  1. Vad bra att far också fått en bok att läsa för lille H. "Rödgröd" ser ju ut som bärkräm på svenska!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det också jordgubbskräm med andra röda bär. Äts med grädde, därav deras sju sjösjuka sjömän -rödgröd med flöde. Tungvrickare.

      Radera