måndag 23 juni 2014

Sol och häxbränning


Idag är det Sankt Hans-afton i Danmark och runt om i landet kommer det om några timmar brännas häxor på var och varann strand, trädgård och torg. Det låter som hämtat från den grymma och omänskliga medeltiden, men nej det är år 2014. Och häxdockor med hatt, klänning och kaffepanna sitter redo ovanpå de ännu inte tända brasorna och skall snart döden dö. Denna mystiska tradition är en blandning av vårbrasa á la Valborg och den svenska folktron om att häxorna flyger till Blåkulla. Danskarnas häxor flyger till Bloksbjerg just denna sommarkväll. Anledningen till att häxorna ska brännas är gammal vidskepelse om att häxorna är allierade med elden och därför är det "logiskt" att bränna henne på bålet för att skrämma bort alla onda väsen.

Nu har jag skickat iväg maken till häxbränning hos en av hans löparpolare. Det kommer skålas i Tuborg och lågorna kommer stå i flera meters höjd om jag känner deltagarna och min make rätt.

A Sankt Hans Aften Fire - Danish tradition at summer solstice

Jag själv vabbar, liten har fått feber och snuva, men det gör inte så mycket att jag missar "festen". Jag låter danskarna hållas med sitt häxbränneri och dricker ett glas vitt, löser svenska korsord och njuter av kvällsolen, även om vinden är aningen kylslagen och kan på avstånd beskåda alla eldar.

1 kommentar: