fredag 20 juni 2014

Midsommarafton, i afton inställt!

Jag trodde inte att jag hade det i mig, den där svenska avundsjukan. Men jag kan inte låta bli att puta lite trumpet med läppen när jag idag ser vännernas glada bilder på de sociala medierna, där glada ansikten skålar med champagneglas på väg ut till en solig skärgård, där glada barn i sommarklänningar binder blomsterkransar eller otaliga stämningsfulla blombilder i soluppgång med önskan om en trevlig midsommar.

Själv har jag ett jobb som ska vara färdigt idag. Jag sitter i mysbyxor och har inte ens borstat håret ... eller tänderna när jag tänker efter ... jag har inte hunnit. Det orörda kaffet i koppen är iskallt vid det här laget. Det spöregnar! Å andra sidan fick jag ju mitt regn som jag efterfrågade, så egentligen borde jag inte klaga.

Idag är det en fredag som alla andra. Danskarna firar ju inte midsommar som vi gör. De firar istället Sankt Hans aften, den tjugotredje. En dansk variant av Valborg kan man väl säga, med brasa och tal till sommarens ära. Enda skillnaden är väl att de bränner häxor på bål ... men det kan ni ju få höra mer om på måndag. :-)

Varje år, innan midsommar, sitter mina svenska vänner och jag och lägger stora planer om hur vi i år ska fira denna fantastiska högtid. En svensk tradition som vi alla saknar så oerhört mycket. Vi ska ha sill och jordgubbar och vi ska banne mig dansa "små grodorna" runt majstången ända till soluppgången och skåla i glittrande champagne. Vilken fest vi ska ha! Men när det närmar sig midsommarafton rinner allt ut i sanden. Livet kommer liksom i vägen, även om vi gärna vill ställa till med ett hejdundrande midsommarfirande som danskarna sent ska glömma.

Jag har inte firat midsommar, på riktigt alltså, sedan jag flyttade till Danmark och på något sätt växer utopin om den perfekta midsommaren för varje år. Jag minns inte myggbett, genomblöta kläder, punktering på cykeln, flörtande - mindre attraktiva - karlar eller stukade fötter. Jag minns bara det fantastiska med sol, jordgubbar, grillmat på stranden och kubb i sanden,  som vore det taget ur en pripps-reklam.


Swedish Midsommar - Important for everyone to learn and enjoy!
Klicka på bilden för bildkälla


Men snart är jag färdig för idag. Jag ska hämta liten på förskolan och njuta midsommarkvällen i goda danska vänners lag. Ni ska se att det trots allt blir en trevlig midsommarafton värd att minnas, som taget ur en pripps-reklam.;-)

Trevlig midsommar på er kära landsmän, även om det efter detta lilla inlägg kan verka lite ironiskt! :-)


1 kommentar:

  1. Stackars dig!!! Kan trösta dig med att det blåser väldigt kallt idag och solen tittar bara fram ibland... ;-)
    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera