onsdag 11 juni 2014

En blomma är glädjen

Något jag fascinerades av när jag flyttade till Danmark var hur billiga snittblommor och buketter var jämfört med i Sverige. Framför allt i de stora matbutikerna, men även på torgen och i blombutikerna. Varje fredag köper jag därför nya buketter. Man kan liksom inte låta bli när ståtliga liljor, pioner eller hyacinter (alltså snittade hyacinter) kostar under 40 kronor buketten. Det är något meditativt med att snitta stjälkar och arrangera blommor i en vas. Något vackert - en lisa för själen.

Just nu har jag dock en prunkande trädgård och de köpta rosorna och liljorna konkurrerar med till exempel den fantastiskt vackra salvian. I år överträffar den sig själv med sin prakt och den har tagit upp hälften av högbädden. Det doftar fantastiskt och visst ser den ut som vilken dyr snittbukett som helst.


2 kommentarer:

  1. Så vackert! Min salvia har försvunnit under körveln..... Fick rensa fram den igår!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Visst är det vackert i våra trädgårdar nu. Det är så mycket som blommar, så man hinner nästan inte med... Synd att snittblommorna inte är så billiga här med. Man kan ju undra varför, för de kommer förmodligen från samma odlingar i Holland...

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera