tisdag 17 februari 2015

Mandelmassa lika med kotlett?

Det bästa med att vara en familj med olika nationaliteter är att man kan plocka det bästa av två traditioner. I söndags firade vi dansk fastelavn och slog katten ur tunnan. Idag gjorde vi svenska semlor eftersom det ju är fettisdagen.

Jag är egentligen inte så mycket för det där med bakverk och sötsaker, men jag har bestämt mig för att lille H redan från barnsben ska veta vad en semla och en lussekatt är, även om det inte är något vi äter mycket av.

Min första tanke, när jag bestämt att eftermiddagens mamma-barn-aktivitet skulle vara att göra semlor, finns det överhuvudtaget mandelmassa i Danmark? Jag beslutade mig för att skriva ordet på google translate, för att veta vad jag skulle googla på, på danska alltså. Jag blev full i skratt när mandelmassa översattes med kotelett, alltså som i fläskkotlett. Även om danskarna är en fläskälskande nation och säkert skulle gå genom eld och vatten för att få lite fläsk med persiljesås, lät det föga troligt att det var rätt översättning och jag bestämde mig istället för att göra min egen mandelmassa, som ju egentligen är hundra gånger bättre än all köpt mandelmassa i världen.

Jag malde mandlar i den elektriska kaffekvarnen och jag och lille H turades om att trycka så att det lät "vrrr" och hoppade exalterat upp och ned, eller ja, i alla fall lille H. Det krävs mer för att imponera på mig.

När man älskar maskiner och saker som låter så roffar man ju såklart åt sig elvispen snabbare än man kan säga semla och vet utan att blinka hur den ska användas.


Och sedan vispar man så att grädden yr, såklart på barnsäkra spärrläget så att man inte får en snärt över fingrarna av misstag. 


Hela köket blev vitprickigt, men det gör liksom inte så mycket att mamma sedan måste torka grädde från golv, bänk och fruktskålen, för lille H är gladast i världen. Och resultat blev ju heller inte så pjåkigt, lite grädde stannade kvar i bunken. Semlorna smakade gott även om mandelmassan hade en bismak av kaffebönor ;-)


Och visst ska man äta semla som en hamburgare, då smakar den bäst.


2 kommentarer:

  1. Helt rätt!!!! Underbara bilder :-)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken duktig medhjälpare du har i köket! Men du får nog skaffa en Tupperware-Mått & Mix-skål där locket har hål som man kan stoppa ner vispen i. Med lock runt kanterna blir det mer grädde kvar i vispskålen. ;-)
    Det blev fina semlor, och det är ju inne med olika smaker på semlorna, så kaffesmak är väl inte fel. ;-) Fast jag föredrar att äta locket först och resten av semlan sedan. Som barn ät jag den med mjölk på tallrik, men numera blir det som bulle till fikat.

    Blåsiga hälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera