torsdag 20 november 2014

Apropå mat ...

Häromdagen hämtade jag lille H nere på förskolan. Han hade inte samma kläder på sig som han hade haft på morgonen och därför frågade jag om det hade, så att säga, hänt en liten olycka.

Men nej, liten hade bara slafsat i sig öllebröd för glatta livet på lunchen, så att hela han hade blivit insmord i öllebröd.

Öllebröd, ja. Det är en sådan där konstig rätt, och så typiskt dansk. Vet ni vad det är?
Om jag säger att den innehåller de två saker danskar älskar mest och säkerligen skulle kunna gå genom eld och vatten för att få, kanske det är lite lättare att gissa ...



Øllebrød - Danish.




Helt rätt gissat: rågbröd och öl. :-)

Fransmännen har sina fattiga riddare och danskarna sitt älskade öllebröd. Man kokar alltså en gröt av öl och överblivna rågbrödsrester och ovanpå gröten får man en klick grädde, om man har tur. Både stora och små äter det och öllebröd lagar danskarna även till sina små bebisar, istället för havregrynsgröt eller välling. Inte undra på att danskarna älskar öl ... och rågbröd, de indoktrineras redan från spädbarnsben. :-)














3 kommentarer:

  1. Något för svenska "dagis" att ta efter! Lite brödkanter kokade i öl.... billigt och näringsrikt ;-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, såg detta när jag googlade på brödgröt. När jag var liten, för så där 50-60 år sedan, så älskade jag mammas brödgröt. Är född i Sverige av invandrande arbetskraft från Danmark och vågade inte berätta för andra att vi åt sådan "fattigmanskost", tror inte det var öl i men det kanske det var? Ska nog försöka mig på att fixa lite brödgröt en vacker dag när det blir lite äkta danskt mörkt rågbröd över och så när jag besöker min 88-årige far på tisdagar kanske jag tar med lite, om jag får till det. Annars är ju det danska köket oerhört speciellt för mig, då min mor var en riktig hejare i köket.
      Hälsningar Flemming

      Radera
    2. Så roligt att höra, Flemming! Låter som öllebrödet följt med i generationer. Det finns säkert många bra danska recept på just brödgröt på nätet, hoppas att du hittar något som passar. Och jag älskar också det danska köket, framförallt fläsk med persiljesås. Det är ordentlig mat man blir mätt av! :-) Glad andra adventshelg!

      Radera