tisdag 18 november 2014

I väntan på jul ...

När det närmar sig första advent kan jag inte hålla mig längre, jag måste ut med all den där jullängtan som långsamt byggts upp under hösten och som likt en champagneflaska som skakats lite för mycket, gör sitt yttersta att skjuta ut proppen.



I söndags bubblade slutligen jullängtan över efter att ha sett julskyltningen, de tända ljusen, känt doften av glögg och hört White christmas i olika utgåvor längs Ströget i den danska huvudstaden.

Så nu har julkorten beställts, årets första hyacinter är inköpta och ljusslingan väntar på att få klänga runt cypress-busken utanför ytterdörren. Och tankarna florerar om huruvida granen ska vara grönt saftig eller murrigt torr i år och vilken färg kulorna och glittret ska ha.




Mitt i julplanerandet ska jobbet ju skötas, även om dagdrömmandet emellanåt tar överhand. Men vem har sagt att man inte kan julpimpa arbetsdagen, i alla fall lite grann. Jag lyssnar på Bing Crosby på julkanalen Uptown Christmas TV, en dygnskanal med bara julmusik, jag har tänt ljusen och inandas nu doften av apelsinskalet på skrivbordet bredvid datorn medan jag skriver om snöfall och offpiståkning i Alperna.

 Vi trallar på White Christmas ... Bing, jag och katten, som i sin tur spinner i takt med det raspiga lp-ljudet och drömmer om en vit jul.


2 kommentarer:

  1. Här ligger Tiger och snarkar i favoritfåtöljen...

    Men så adventsfint du har redan! Här har bara julgardinerna smugit sig fram ur garderoben som en påminnelse om att det snart är dags...

    Novemberhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  2. Så fint med hyacinter! Här doftar det glögg, knäck och pepparkaksdeg idag!
    Kram

    SvaraRadera