onsdag 12 november 2014

På köpet

Jag köpte ear-band och öronproppar till lille H på Apotekets hemsida häromdagen.

Vad smidigt det är och så skönt att slippa stå med sin hopknycklade kölapp bland en massa sjuklingar som hostar utan att sätta handen för ansiktet. Och man slipper fundera på vilka baciller man tar med sig hem när man trycker koden på kortterminalen under tvångsmässiga tankar om att man inte ska klia sig på näsan efteråt. Och hur illa ser det ut sedan när man lika tvångsmässigt diskret försöker ta upp alkogelen från väskan och på vägen ut börjar sprita händerna, som vore de täckta av ohyra, en smittohärd som omedelbart ska dräpas ...

Öronpropparna var bara tre klick bort och i morse stod ett postbud utanför dörren med ett paket. Paketet kändes tyngre än väntat och när jag öppnade det upptäckte jag en burk med texten "nattkräm".

Jag började febrilt lusläsa orderbekräftelsen, vad i .... jag har inte beställt någon *** kräm! Men ingen nattkräm stod på orderbekräftelsen. Jag eldade upp mig och var på väg att slå numret till deras kundtjänst när jag upptäckte att Apoteket faktiskt hade skickat med en diskret folder om olika krämer och tips på hur man vårdar den åldrande huden.

Burken var ett varuprov, i minst sagt, stor skala. Jag vet inte om jag ska bli glad för presenten eller förolämpad. Och sedan blev jag lite rädd, hur kan de veta att jag har svarta ringar under ögonen och antydan till kråksparkar i tinningarna? Jag har missat det uppenbara.

Öronproppar så att lille H kan bada i bassäng, check!
Nattkräm till mamman som just insåg att hon inte längre är någon ungdom, check!

Danskarna är ju kända för att säga saker rakt ut och inte packa in det i bomull. Men detta uppvaknande kändes inget vidare såhär en regnig och grådaskig novemberonsdag.

Ja, det är väl bara att börja kleta på nattkräm och hoppas på en ungdomlig hud då. Man kan ju inte låta krämen gå till spillo.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar