söndag 7 september 2014

Svenskt guld

Det finns något som för en utlandssvensk är mer värd är 24 karats guld. Något som är så unikt att även om det finns i det land du bor, aldrig får helt samma smak eller ger samma euforiska lyckokänslor. Jag talar om de svenska skogarnas största skatter, som inte går att mätas i guld - det gula guldet och de röda rubinerna.

I helgen har vi haft besök om mina kära "gamla" föräldrar och förutom deras härliga sällskap som väger mer än guld, hade de också med en påse svenska kantareller, plockade i Närkes mörka skogar och 1 liter av de finaste lingon. I fredags kväll åt vi därför ljuvliga smör-och gräddstekta kantareller på rostat bröd och för en stund kunde jag höra vinden som får grantopparna till att vaja och känna doften av mossa som satt jag på en sten i en svensk skog.

Nu är de på väg hemåt till kalla Sverige igen, mina föräldrar alltså, och det enda av Sverige som dröjer sig kvar är doften av det nybryggda zoegakaffet. Snart ska jag koka lingonsylt. Undrar om vi ska ha köttbullar, gräddsås och lingonsylt ikväll ...


2 kommentarer:

  1. Ser vackert ut med lingonen! Men inte är det kallt i Sverige inte. Vackert sensommarväder har vi haft hela veckan! :-)

    Soliga hälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  2. Tack för senast! Hoppas sylten blev god!
    Här regnar det idag....
    Kram

    SvaraRadera