torsdag 11 september 2014

Små glädjeämnen



Jag satt precis och såg lokalnyheterna från Östjylland, den region Århus tillhör. Där var det ett inslag om ett äldreboende i Randers som erbjöd sina brukare en tur i en cykeltaxi. I inslaget knökade den runda gråhåriga tanten nr 1 sig ned bredvid den ännu gråhåriga tanten nr 2 på cykelsätet och med de största leendena "cyklade" de iväg för första gången på 20 år, i en cykeltaxi som dagen till ära var klädd med danska flaggor. Den unga killen trampade och trampade och de båda damerna skrattade, pekade och kunde njuta naturen från cykeln utan att själva behöva trampa.

Jag kan inte låta bli att bli rörd, det är så enkelt och så fint. Det behövs inte så mycket och kostar inte all världen. Jag gillar danskarnas filosofi om att lösa allt med skratt och goda upplevelser. Jag älskar att de på nyheterna inte bara tar upp krig, härvärk och gängkonflikter utan att de också kan se vikten av den lilla människan .... på ett äldreboende i Randers.

Såhär i valtider föredrar jag att se solskenshistorier, och egentligen ganska ospännande historier, på dansk lokalteve än att följa den politiska smutskastningen på svensk teve. Jag lever i min lilla bubbla och gläds med tanterna som i dag fick sin första cykeltur på 15-20 år. Vilken lycka!




1 kommentar:

  1. Vilken härlig bild!
    I Örebro finns det bara en sorts tandemcyklar där man sitter bredvid varann och trampar. Det här var ju mycket smartare, när man inte kan komma upp på en sadel!
    Kram

    SvaraRadera