tisdag 16 september 2014

Mammor är nog de starkaste i världen

Mina nya idoler är världens mammor, som kanske har två till tre barn, jobbar heltid och dessutom sköter markservicen där hemma. Det är de som borde vinna all världens priser. Vinna Nobelpris i överskottsenergi och jävlar anamma. För deras envishet och för att de alltid sätter alla andra före sig själv.

Vi är inne på vecka nummer två med sjukdom och jag är trött. Jag är så trött att det enda som kan hålla mig vaken är litervis av kaffe och att hela tiden hålla mig i gång. Vaknätter med febervarm liten H som hostar och hostar, hämta kudde och nässpray till hostande maken, ligga vaken till förkylningssnarkningar, köra igång kl 5, laga mat, röja upp, tvätta förkylningskladdiga lakan och däremellan försöka hinna med en stor deadline på 60 000 ord, som absolut senast ska vara färdig nästa vecka och gärna i går. Jag är så trött.

Men vänder man på det och ser det positiva, så är jag ju också tvungen att ta en paus, åtminstone när liten är vaken för det är hans tid. Och vi plockar därför säsongens sista tomater och dricker äppeljuice på bänken i solskenet. Och som grädde på moset så har preliminärbeskedet om årets översättar- och författarpenning förgyllt dagen ännu mer, det ser ut som om jag inte behöver jobba på hela november, om jag inte vill. Dags att vila, det är jag banne mig värd, hur egotrippat det än kan låta.


1 kommentar:

  1. Stackare, hoppas ni snart blir friska igen!
    Ja, det gäller att hålla igång. Så fort man slappnar av blir man själv sjuk....;-)
    KRAM!

    SvaraRadera