onsdag 10 september 2014

Gummistövlar och valsedlar




"Ska du verkligen se ut så där?" frågade maken när jag var på väg ut genom dörren i ribbstickade strumpbyxor, ylletröja och Tretornsgummistövlar samtidigt som han skickade ledande blickar mot de högklackade skorna som stod bredvid.
"Ja, sa jag. Jag kan inte komma på någon bättre jag-ska-rösta-till-svenska-riksdagsvalet-outfit."


För jag röstar nämligen för landsbygden, där jag själv har vuxit upp, för dem som kollektivtrafiken inte når och som får klara sig på egen hand och har egen brunn. Jag röstar för egenföretagarna som jobbar och sliter, men å andra sidan har friheten att själva kunna välja hur deras liv ska se ut. Och jag röstar för de svenska skogarna, för miljön och för närodlat ... så nog passar ylletröja och gummistövlar alldeles utmärkt till dagens högtidliga händelse.

Så in klev jag, på det fashionabla advokatkontoret - tillika Århus svenska konsulat - på en kanske ännu mer fashionabel adress ett stenkast från Århus Å och shoppinggatan, iförd gummistövlar och ylletröja och visades in i ett rum med valsedlar högt och lågt. jag hittade det parti jag tänkt röst på, dubbelkollade att jag inte tog fel och klistrade sedan stolt igen valkuvertet.

Länge leve Sverige och länge leve demokratin. För en stund kände jag mig nästan svensk igen, alltså på riktigt, där man är en del av samhället och inte bara en utlandssvensk vars enda kontakt med svenska staten är när man ska ha nytt pass eller ska förlänga röstlängden.

Jag hoppas att mina lyckoamuletter, tretornsgummistövlarna, bär frukt på söndag!



2 kommentarer:

  1. Det är rätt! Skulle kanske ta gummistövlar på söndag om det kan hjälpa....;-)
    Kram

    SvaraRadera