torsdag 18 september 2014

Svensk husmanskost

Jag vet inte om det beror på att jag börjar bli gammal och nostalgisk, eller att jag påverkas av trender. För det att hitta tillbaka till råvaror och gamla tiders hantverk verkar ju vara på tapeten nästan överallt. Och de improviserade thai-rätterna och maki-rullandet har därför fått ge vika för svenska gamla klassiker.

Idag blir det kalops med potatis och inlagda rödbetor. Jag tror aldrig att jag någonsin själv har lagat kalops. Jag vet faktiskt inte varför. Men nu gör jag ett försök, med Vår kokbok i högst hand för att få rätt mängd av allt och så såklart krydda lite extra. Och ja, nu luktar det faktiskt likadant som jag minns det från barnsben. Tänk att det i lite lagerblad, morötter och lök kan gömma sig en liten tidskapsel med nostalgiska barndomsminnen.



Såhär i kristider  - eller vad man nu ska kalla det svenska läget - och när man har svårt att förstå sig på världen och landet man vuxit upp i. Och när allt verkar vara en rödgrön röra utan proportioner, ja då känns det skönt att ty till det säkra och till en gryta med kalops och hoppas på bättre tider ...




1 kommentar:

  1. Det där ser gott ut! Riktig mat med riktiga råvaror, precis vad man behöver i dessa tider....;-)
    Kram

    SvaraRadera