fredag 23 januari 2015

Svenska barnboksklassiker

Bland alla danska barnboksfigurer och teve-program med "Bamse & Kylling" och "Kaj & Andrea" i spetsen (som förövrigt antagligen är jordens värsta barnprogram och trots det ska de älskas till evinnerlighet) försöker jag att uppmärksamma de svenska film- och barnboksfigurerna, så att sonen får någon form av svensk bildning på det området. :-)

Därför kan jag inte låta bli att fylla både bokhyllan och barnrummets väggar med klassiska figurer från den svenska litteraturen. Någon kanske tycker att det är orättvist mot Bamse & Kylling och Otto och de andra, men med en daglig dos av detta nere på förskolan anser jag att det räcker och blir över. Därför står det i bokhyllan nu nästan bara svenska författare, om än några översatta till danska


... och Petter, Lotta, farbror Blå och de färgglada tanterna går i parad över lille H:s säng.



Små tavlor med "Sagan om det röda äpplet" ...


Och Pettson och Findus pryder nästan en hel vägg ...


... och i bokhyllan trängs Alfons Åberg med svenska Bamse (ingen kyckling här inte) och Astrid Lindgren.

Jag anser mig inte vara svensk patriot, men just när det gäller barnbokskultur kan jag inte låta bli att på barnsligt manér skrika "svenskt är bäst, ingen protest".





4 kommentarer:

  1. Självklart måste han få läsa de svenska barnböckerna eftersom han är halvsvensk. ;-) Det finns även många bra barnfilmer på DVD som bygger på svenska barnböcker, så du kan fylla filmhyllan också. :-)

    Soliga vinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  2. Så fint H har det på sitt rum. Jag såg att Hemtex hade både handdukar och muggar med Tant Gredelin och Farbror Blå m.fl :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag såg det. Gud så fina de var/är. Synd att skåpen är fulla av muggar, annars hade det blivit ett par farbror blå. Kramis

      Radera
  3. ..... och sedan har vi ju "Emil", "Bullerbyn", "Saltkråkan" och alla andra mysig böcker och filmer! Tänk vad mycket lille H har att upptäcka!
    Kram

    SvaraRadera