tisdag 13 januari 2015

Danskt 20-tal när det är som bäst

Jag blev eld och lågor när jag läste att "Badehotellet" skulle ha nypremiär igår kväll. Jag är barnsligt förtjust i danska TV-serier. Till skillnad från de svenska är de inte alltid lika politiska korrekta, strävar inte alltid efter att vara nytänkande i allt, har mer nostalgi och lite mer härlig go gammaldags humor. Och i detta fall är serien filmad i fantastiska omgivningar i Nordjylland.

Så klockan åtta, när liten hade lagts i säng, bänkade jag mig i soffan under filten med ett par praliner och portvin i det lilla likörglaset med blommor jag köpte på loppis för ett tag sedan. Allt annat tilltugg kändes fel, när man ser de vackra damerna skåla i sherry och spela kort, medan männen röker sina cigarrer och talar om världssituationen iklädda västar med fickur.

Det hade nu blivit år 1929 och sommargästerna intog återigen badhotellet ett stenkast från Skagen och intrigerna tog fart.

Ögongodis, kallar jag det, och en timmes resa tillbaka i tiden, till en annan tid och en annan plats. Det var ganska befriande efter nyhetstimman där de pratade om krig, terrorattacken i Paris och bortskämda danska prinsar som under stormen Egon åkte över den annars avstängda Stora Bält-bron. Han är tydligtvis så arrogant att han anser sig viktigare än andra människor.

Då är det ganska befriande med 20-tals-nostalgi med överdrivet aristokratspråk och hövlighetsfraser. Folk verkade mer artiga förr, i alla fall om man ska tro detta TV-porträtt.


Badehotellet. Foto: Mike Kollöffel/TV2.
Bildkälla: Foto: Mike Kollöffel/TV2.

2 kommentarer:

  1. Underbart!!!! Hoppas fortsättningen snart visas i svensk TV....
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vi brukar titta på danska och engelska TV-serier som oftast är både bra och välgjorda. :-)

    Vinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera