torsdag 2 februari 2017

Att leva upp till det svenska arvet


Det var verkligen på tiden att han fick pjäxor på fötterna. Lille H blir snart fyra år och enligt svenska mått mätt borde han redan ha åkt sin första längdskidsmil och susat ned för pisten i 40km/h. I Sverige, i alla fall där jag kommer ifrån, får barnen skidor under fötterna så snart de har tagit sina första stapplande steg. Det är lika viktigt att kunna åka skidor som att lära sig gå. Men här i Danmark, där vi bor, lyser snön ofta med sin frånvaro. Ja, inte heller har vi några höga berg att susa utför. Himmelbjerget är ju bara en liten sandhög jämfört med de svenska fjällen och kräver inte ens vandringskängor för att bestiga. Lille H besteg Himmelbjerget redan som ettåring! :-) Inte heller finns det några fina vintervägar att glida fram på spark eller på längdskidor. Nej, när det väl kommer snö så gör danskarna allt till en slasksoppa med sitt eviga vägsaltande,

Det finns inga som helst möjligheter alltså att vårda det svenska skidarvet. Jag har faktiskt känt mig lite stressad över att lille H inte kan åka skidor än, så därför tog vi tillfället i akt när vi ändå tog en tripp upp och hälsade på familjen, och åkte slalom i Storstenshöjden, en skidanläggning som ligger bara 20 minuter i bil från Örebro centrum.


När vi kom in på skiduthyrningen stegade maken fram till disken och på danska frågade han efter "skistøvler i størrelse otteogfyrre". Jag kunde se att den unge killen bakom disken blev blekare och blekare och stod där som ett levande frågetecken. Det är inte många danskar som förvillar sig till dessa trakter. Jag kunde inte låta bli, så  jag väntade en stund med att avslöja att maken faktiskt hade en svensk tolk med sig. När jag sedan på svenska förklarade vad dansken ville, kunde jag se hur killen bakom disken återigen fick färg i ansiktet och lättat utbrast: "Åh så skönt att du är svensk!"

Ja, det tycker jag också ;-)



Efter att ha fått skidor, hjälmar, stavar och pjäxor i både storlek 48 och 27 till de båda danskarna, bar det väg mot den flygande mattan och nybörjarbacken.


En av mina norska vänner sa, efter att hon sett bilder på vår skiddagen på sociala medier, att det är först när lille H åker skidor som jag ser om det är de svenska eller danska generna som har övertaget.




De gånger lille H inte låg på rygg i snön, såg det faktiskt rätt lovande ut för de svenska generna. Det satt liksom i ryggmärgen att han skulle böja på knäna, ha skidorna brett isär och ploga nerför.


Men efter ett tag, när lille H tagit nybörjarbacken några gånger var det liksom som om de danska generna fick övertaget igen, 
Alla de som semestrat i de svenska fjällen och upplevt danska skidturister i backarna, vet precis vad jag pratar om. 
Danskarna som folkfärd kastar sig ofta vind för våg ut i pisten på pippi-manér á la "det här jag aldrig provat förut så det kan jag helt säkert" och så skryter de stolt på afterskin sedan om de svarta pister de klarat att åka nedför, även om sanningen är en sanning med modifikation - ja, de har tagit sig ned för backen ... men det är kanske snarare på rumpan än upprätt på vassa slalomsvängar.

Efter mycket tjat om den stora "seje"(coola) backen gav vi oss och jag tog lille H mellan benen upp i plopp-liften till den blå backen bredvid nybörjarbacken för att sedan upptäcka att ungen konstant satte sig ner på vägen upp. Vem behöver crossfit när man han en fyraåring på 19 kg med skidor som spretar åt alla håll att lyfta och parera för att inte krocka med en liftstolpe.

Väl uppe på toppen kunde lille H nästan inte vänta på att få åka ner igen, och mellan pappas ben susade han nedför backen med ett kiknande skratt.


Man hinner inte så mycket på bara ett par timmar men Lille H kan nu i alla fall ploga ner och till nästa vinter sitter det förhoppningsvis i ryggraden så att han åker slalom som om han aldrig gjort annat. Att så ett frö är bra för framtiden och så får vi se om det är de svenska eller danska generna som har övertaget när det väl gäller.




Till mina danska läsare, och svenska med såklart, därute, kika in här och få inspiration till att lära sig att åka skidor och tips till den första skidsemestern: klicka här







1 kommentar:

  1. Ni får semestra i fjällen i stället för på Kanarieöarna nästa vinter, så ska det nog bli en svensk av den lille dansken... ;-) Eller också är ni lite längre hos släkten nästa gång, för Kilsbergen och Storstenshöjden är ju alldeles tillräckligt för lille H ett tag till.

    Kram
    Elisabet

    SvaraRadera